Rendhagyó történelemóra
~ Barangolás a
Kárpát-medencében évszázadokon át ~
„Aki nem ismeri múltját, nem értheti a jelent, amely a jövőnek
hordozója” – idézik gyakran a történelem kapcsán neves magyar írónk,
Tamási Áron szavait. Mi tudjuk, hogy nem elég a múlt ismerete, annak
megértésére is törekedni kell.
Szeptember 12-én a rendhagyó történelemórán a különböző tájegységek
térképen bemutatása után, láthattuk a népviseletüket, táncukat és
hallhattuk a zenéjüket. Közel másfél óra alatt bebarangoltuk a
Kárpát-medence nevezetes részeit. Így képzeletben a néptánc
segítségével elrepültünk a középkorba, melyhez hallottuk az akkori
zenét és a képanyag is segítette a jobb megértést.
A narrátor segítségével a kor történelméről, nevezetes eseményeiről,
kiemelkedő alakjairól és különlegességeiről is kaptak a tanulók
ismeretanyagot. Megtudtuk többek között, hogy a pápa utasítására
milyen táncokat lehetett csupán táncolni, így alakult ki a körtánc
Moldvában.
A középkor a királyok közötti hatalomvágy időszaka volt, melyhez sok
és jó fegyverforgatóra volt szükség. A katonák a támadó és védekező
mozdulatokat tánclépések által tanulták meg. Azt tartották, aki jó
táncos, az jó katona lesz, aki jó katona, abból jó táncos lesz. Ez a
táncforma volt a buffens.
A Nyírségbe is jártunk, ahol a botoló cigánytáncban
gyönyörködhettünk. A Mezőföld kanásztáncában előkerült a seprű,
üveg, kendő, mely mutatványos táncnak is beillett.
A XV. század a reneszánsz kor, mely Itáliából indult és egész
Európát meghódította. A Gyimesi kettős jártatójakor megtudtuk, hogy
miért volt fontos a vastag öv a férfiak derekán, melynek a neve
sírülő, ugyanis ezen a területen sok fát vágtak ki, így
mentesítették a derekukat a férfiak.
Somogyban, a páros ugrós tánc kapcsán megtudtuk miért hordtak bő
gatyát a férfiak.
A tánc nemcsak művészet, de egyfajta udvarlás, párkapcsolatok
kialakítására is alkalmas mozgás. Kalotaszegről láthattuk a legényes
táncban, hogy a legények hogyan próbálnak egymáson túl tenni,
csakhogy a kiszemelt lány kegyeit megszerezzék.
A táncok, a lépések, a hely, és a jellemzők ismertetése kapcsán
számos olyan információhoz jutottak a tanulók, amelyet a
tankönyvekből nem tudhattak eddig.
Betekintettünk a 17-18. századba, a barokk korba, láthattuk a
Vajdaszentiványi sebes forduló és cigánycsárdását.
A reformkor nagy alakjainak képei, főbb eseményei után a kor táncát,
a verbunkot – toborzó táncot láthattuk és hallhattuk annak eredetét.
A rendhagyó óra végén természetesen a legnépszerűbb táncunk zárta, a
csárdás, mely a falvakban alakult ki és a városi emberek alakították
át és ebből született meg 1842-ben a palotás. Az előadást szatmári
táncokkal zárták.
Miért is volt jó ez a rendhagyó óra? A tanulók sok új ismertetet
kaptak, ezáltal jobban megértették a korok jelentőségét, zenei,
irodalmi és történelmi szempontból. A tánc, zene hallatán könnyebb
lesz megérteniük a tanulnivalókat. A narrátor által fontos
ismereteket kaptak tanítványaink, ezeket a későbbi tanulmányaikban
jól fel tudják majd használni. Sok ilyen „más” jellegű óra kellene,
hogy amit tudni kell, ne csak hallják, de lássák és közvetlenül
megtapasztalják, mint most a zene és tánc segítségével. Milyen jó,
hogy ilyen gazdag a zenei és tánckincsünk! A rendhagyó történelemóra
azért is volt jó, mert látványos animációk segítségével repítette
vissza a tanulókat történelmünk korábbi évszázadaiba, miközben a
Kárpát-medence egészét is bejárták.
Fontos, hogy minden
eszközzel azon legyünk, hogy minden tanítványunkhoz eljuttassuk az
ismereteket, a tudást ilyen, vagy más úton.

|