Aranyszáj
Szépolvasó Verseny az alsó tagozaton
"Azért olvasunk, hogy megértsünk valamit, vagy
hogy elinduljunk a megértés útján. Nem tehetünk mást,
mint hogy olvasunk. Az olvasás lényegi működésünk, csak-
nem annyira, mint a levegővétel."
/Alberto Manguel/
Tudjuk, hogy a könyvek világokat nyitnak meg előttünk, különös
életeket élhetünk át általuk, felejthetetlen élményekkel lehetünk
gazdagabbak. Életre szóló utazásra hívnak, és erről a kalandról kár
lenne lemondani. Az az ember, aki nem olvas, hatalmas lehetőségektől
fosztja meg magát. A könyvek szabadságot adnak, érzéseket keltenek,
véleményekre sarkallnak, megtanítanak gondolkodni. Szárnyra kell a
fantázia, ahol bárki lehetsz, bármit tehetsz kiszabadulva a valóság
jóval merevebb hétköznapjaiból. A könyvek lapjain éppen magunkra
ismerhetünk, saját gondolatainkra, félelmeinkre, vágyainkra,
válaszra lelünk a szereplők döntései által – hallhattuk március
26-án az iskolánk könyvtárában megrendezésre került Aranyszáj
Szépolvasó versenyen Oláh-Lados Angelika tanító néni bevezető
gondolatában.
Napjainkban, amikor számos könnyebb lehetőség kínálkozik a
felnövekvő nemzedék számára, joggal kérdezhetjük: mire jó az
olvasás? Egyrészt felszabadít, megnyugtat, pihentet, a
kikapcsolódásnak egy olyan lehetősége, mely meghitt, személyes
kapcsolatot teremt az olvasó és a könyv között. A folyamat során már
nem csupán betűket látunk, hanem elképzelt képek peregnek az olvasó
előtt egy olyan filmszalagon, ami csak az olvasónak mutatkozik meg
úgy, abban a formában, ezáltal: csakis az olvasóé. Elindít valamit,
amit akkor és ott valóságként élünk meg. Egy olyan tevékenység,
melyben nincs szükség másra. Egy jó könyv sok olvasót vonz maga
köré. Olvasni bárhol lehet, hasznos és könnyen megvalósítható
szórakozás, ami az élvezet mellett tanít, fejleszti a szókincset, a
problémamegoldó képességet, a gondolkodást, a kreativitást, a
fantáziát, a kifejező képességet, a látásmódot és javítja a
helyesírást. Információkat nyerünk belőlük, tudásra teszünk szert,
és általuk tágul világunk, látásmódunk. Olvassunk hát minél többet,
mert az olvasás által egyre többé válunk.
A
harmadik és negyedik osztályos versenyzők már elindultak az olvasóvá
válás útján, hiszen az osztályukból ők bizonyultak a legjobb
olvasóknak. A verseny előtt hallhattuk az első osztályosok
olvasását, mely a tavasz közeledtéről szólt. Ők bebizonyították,
hogy az eltelt 7 hónap alatt hogyan sikerült megtanulniuk olvasni.
A
versenyzők először a szabadon választott szövegeiket olvasták fel a
zsűrinek. Ezek igen változatosak voltak. Számos ismeretterjesztő
szövegből betekintést kaptunk bolygónkról, különböző állatokról.
nemzeti parkjainkról, a Göncölszekér eredetéről, megtudtuk, hogyan
készül a mindennapi kenyerünk. Hallhattunk történelmi témájú
szövegeket, Attiláról, a török időkről. De nem hiányozhattak a
klasszikus íróink sem, mint Fekete István, Janikovszky Éva, Móra
Ferenc tollából írt történetek.
Az
igazi megmérettetést az ismeretlen szöveg olvasása jelentette a
versenyzőknek. Egy-egy részletet kellett olvasniuk a 3.
osztályosoknak Gárdonyi Géza: Az én falum, míg a 4. osztályos
versenyzőknek Fekete István: Téli berek című regényéből. Ezek a
szövegek igen nehéznek bizonyultak, mert sok ismeretlen, napjainkban
kevésbé használatos szavak, szószerkezetek, hosszú, összetett
mondatokkal kellett megbirkózniuk a versenyzőknek.
A
zsűri – melynek tagjai Bobák Tiborné iskolánk főigazgató asszonya,
Dr. Érsekné Kácsor Edina a magyar munkaközösség vezetője, a zsűri
elnöke, valamint Bordásné Faragó Beáta Katalin iskolánk könyvtárosa
és Lóczy Péter a Művelődési Ház és a Városi Könyvtár igazgatója –
értékelésében elmondta, hogy a szabadon választott szövegek nagyon
jól felkészült olvasókról tanúskodtak, míg a kötelező szövegeket
csak a biztos olvasási technikával tudók tudták kevés hibával
olvasni. Javasolta a zsűri elnöke, hogy sokszor olvassanak hangosan,
valamint a választott szövegeket a következő versenyre való
készüléskor ne csak egy oldal terjedelméig olvassák el, hanem
olvassák el az egész történetet, könyvet, mert akkor fogják igazán
megérteni az író üzenetét.
A
verseny résztvevői emléklapot és könyvjelzőt kaptak, a helyezettek
oklevélben és könyvjutalomban részesültek.
3.
osztály nyertesei:
Különdíjba részesült: Kolláti Tamás 3. a
III. Bernát Ádám 3. c
II. Nagy Zoé 3. b
I. Csomor Janka 3. a
4.
osztály helyezettjei:
III. Barócsi Levente 4. c
II. Kaszab Lilien 4. d
I. Márkus Dorottya 4. a
Köszönjük az osztályfőnököknek a gyerekek felkészítését, és az első
osztályos tanító néniknek a verseny megszervezését, lebonyolítását,
valamint az Iskolakonyhának a megvendégelést. Gratulálunk minden
versenyzőnek és helyezettnek.
Biztatunk mindenkit az olvasásra, hogy Darvasi László gondolata
megvalósuljon:
"Azért olvasok, hogy ne féljek.
Azért olvasok, hogy otthon legyek.
Azért olvasok, hogy ne legyek otthon....
Én nem tudom, miért olvasok. Csak olvasok.
Én úgy olvasok, mintha engem is olvasnának.
Én azért olvasok, mert egy másik embert keresek.
Én azért olvasok, mert magamat keresem.
Én azért olvasok, hogy megtaláljanak.
Én azért olvasok, mert érdekel a múlt.
Én azért olvasok, mert érdekel a jövő.
Én azért olvasok, mert érdekel a jelen.
Én azért olvasok, mert szeretni akarok.
Én azért olvasok, mert keresek.
… és amikor olvasok, megtalálom."

|