Jászárokszállási

Széchenyi István

Általános Iskola

és AMI

Aranyszáj szépolvasó

 

 

 

 

 


Aranyszáj
Szépolvasó Verseny az alsó tagozaton

"Azért olvasunk, hogy megértsünk valamit, vagy
hogy elinduljunk a megértés útján. Nem tehetünk mást,
mint hogy olvasunk. Az olvasás lényegi működésünk, csak-

nem annyira, mint a levegővétel."

/Alberto Manguel/

Tudjuk, hogy a könyvek világokat nyitnak meg előttünk, különös életeket élhetünk át általuk, felejthetetlen élményekkel lehetünk gazdagabbak. Életre szóló utazásra hívnak, és erről a kalandról kár lenne lemondani. Az az ember, aki nem olvas, hatalmas lehetőségektől fosztja meg magát. A könyvek szabadságot adnak, érzéseket keltenek, véleményekre sarkallnak, megtanítanak gondolkodni. Szárnyra kell a fantázia, ahol bárki lehetsz, bármit tehetsz kiszabadulva a valóság jóval merevebb hétköznapjaiból. A könyvek lapjain éppen magunkra ismerhetünk, saját gondolatainkra, félelmeinkre, vágyainkra, válaszra lelünk a szereplők döntései által – hallhattuk március 26-án az iskolánk könyvtárában megrendezésre került Aranyszáj Szépolvasó versenyen Oláh-Lados Angelika tanító néni bevezető gondolatában.

Napjainkban, amikor számos könnyebb lehetőség kínálkozik a felnövekvő nemzedék számára, joggal kérdezhetjük: mire jó az olvasás? Egyrészt felszabadít, megnyugtat, pihentet, a kikapcsolódásnak egy olyan lehetősége, mely meghitt, személyes kapcsolatot teremt az olvasó és a könyv között. A folyamat során már nem csupán betűket látunk, hanem elképzelt képek peregnek az olvasó előtt egy olyan filmszalagon, ami csak az olvasónak mutatkozik meg úgy, abban a formában, ezáltal: csakis az olvasóé. Elindít valamit, amit akkor és ott valóságként élünk meg. Egy olyan tevékenység, melyben nincs szükség másra. Egy jó könyv sok olvasót vonz maga köré. Olvasni bárhol lehet, hasznos és könnyen megvalósítható szórakozás, ami az élvezet mellett tanít, fejleszti a szókincset, a problémamegoldó képességet, a gondolkodást, a kreativitást, a fantáziát, a kifejező képességet, a látásmódot és javítja a helyesírást. Információkat nyerünk belőlük, tudásra teszünk szert, és általuk tágul világunk, látásmódunk. Olvassunk hát minél többet, mert az olvasás által egyre többé válunk.

A harmadik és negyedik osztályos versenyzők már elindultak az olvasóvá válás útján, hiszen az osztályukból ők bizonyultak a legjobb olvasóknak. A verseny előtt hallhattuk az első osztályosok olvasását, mely a tavasz közeledtéről szólt. Ők bebizonyították, hogy az eltelt 7 hónap alatt hogyan sikerült megtanulniuk olvasni.

A versenyzők először a szabadon választott szövegeiket olvasták fel a zsűrinek. Ezek igen változatosak voltak. Számos ismeretterjesztő szövegből betekintést kaptunk bolygónkról, különböző állatokról. nemzeti parkjainkról, a Göncölszekér eredetéről, megtudtuk, hogyan készül a mindennapi kenyerünk. Hallhattunk történelmi témájú szövegeket, Attiláról, a török időkről. De nem hiányozhattak a klasszikus íróink sem, mint Fekete István, Janikovszky Éva, Móra Ferenc tollából írt történetek.

Az igazi megmérettetést az ismeretlen szöveg olvasása jelentette a versenyzőknek. Egy-egy részletet kellett olvasniuk a 3. osztályosoknak Gárdonyi Géza: Az én falum, míg a 4. osztályos versenyzőknek Fekete István: Téli berek című regényéből. Ezek a szövegek igen nehéznek bizonyultak, mert sok ismeretlen, napjainkban kevésbé használatos szavak, szószerkezetek, hosszú, összetett mondatokkal kellett megbirkózniuk a versenyzőknek.

A zsűri – melynek tagjai Bobák Tiborné iskolánk főigazgató asszonya, Dr. Érsekné Kácsor Edina a magyar munkaközösség vezetője, a zsűri elnöke, valamint Bordásné Faragó Beáta Katalin iskolánk könyvtárosa és Lóczy Péter a Művelődési Ház és a Városi Könyvtár igazgatója – értékelésében elmondta, hogy a szabadon választott szövegek nagyon jól felkészült olvasókról tanúskodtak, míg a kötelező szövegeket csak a biztos olvasási technikával tudók tudták kevés hibával olvasni. Javasolta a zsűri elnöke, hogy sokszor olvassanak hangosan, valamint a választott szövegeket a következő versenyre való készüléskor ne csak egy oldal terjedelméig olvassák el, hanem olvassák el az egész történetet, könyvet, mert akkor fogják igazán megérteni az író üzenetét.

A verseny résztvevői emléklapot és könyvjelzőt kaptak, a helyezettek oklevélben és könyvjutalomban részesültek.

3. osztály nyertesei:

Különdíjba részesült: Kolláti Tamás 3. a
III. Bernát Ádám 3. c
II. Nagy Zoé 3. b
I. Csomor Janka 3. a

4. osztály  helyezettjei:

III. Barócsi Levente 4. c
II. Kaszab Lilien 4. d
I. Márkus Dorottya 4. a

Köszönjük az osztályfőnököknek a gyerekek felkészítését, és az első osztályos tanító néniknek a verseny megszervezését, lebonyolítását, valamint az Iskolakonyhának a megvendégelést. Gratulálunk minden versenyzőnek és helyezettnek.

Biztatunk mindenkit az olvasásra, hogy Darvasi László gondolata megvalósuljon:

"Azért olvasok, hogy ne féljek.
Azért olvasok, hogy otthon legyek.
Azért olvasok, hogy ne legyek otthon....
Én nem tudom, miért olvasok. Csak olvasok.
Én úgy olvasok, mintha engem is olvasnának.
Én azért olvasok, mert egy másik embert keresek.
Én azért olvasok, mert magamat keresem.
Én azért olvasok, hogy megtaláljanak.
Én azért olvasok, mert érdekel a múlt.
Én azért olvasok, mert érdekel a jövő.
Én azért olvasok, mert érdekel a jelen.
Én azért olvasok, mert szeretni akarok.
Én azért olvasok, mert keresek.

… és amikor olvasok, megtalálom."


 

 

 

 

Kezdőlap

Képtár

Diákok

Tanárok

Programok

Eredmények

Kapcsolat