Fekete és fehér: sakk ~ matt
A
sakktábla kockái: éj és nap.
Bábuk vagyunk a sors keze alatt,
ő játszik velünk, tologat, kiüt,
és a sötét dobozba visszarak.
/Omar Khajjám/
Testi vagy szellemi sport? Minden szülő felteszi a kérdést: milyen
sportágat válasszon gyermekének. Sokan a labdajáték mellett
döntenek, míg mások a küzdősportot részesítik előnybe, és egyre
többen választják a sakkot, mely ősi perzsa eredetű táblajáték.
Joggal tehetjük fel a kérdést: miért jó, ha tudunk sakkozni? A sakk
alkalmas arra, hogy a gyerek megtanulja és gyakorolja, hogy az adott
szituációt elemezni, értékelni kell. Terveket kell készíteni és a
terveket meg kell valósítania. Döntéseket kell hozni, majd a
teljesítményt értékelni kell. A sikert, kudarcot is át kell élnie. A
sakk azért is jó, mert itt mindig adott az újrakezdés lehetősége.
Megláttatja a gyerekkel, hogy minden érték forrása: a jól végzett
munka.
Aki gyermekkorában találkozik a sakkal, felnőttként is szívesen
játssza. Nem volt ezzel másként, volt tanítványom Farkas Ádám, aki
létrehozta a Bajnok Sakkiskolát Debrecenben. 2019/20-as évben
városunkban Merk Attila Csaba lévén az óvodások ismerkedtek a sakk
lépéseivel. A legkisebbekhez a mondókák és mesék állnak. A sakk
megismertetésének célja, hogy az egyes bábukat, azok lépéseit
elemeikre szedik a mesék, mondókák segítségével, így játszva
tanulják meg a lépéseket, amit később is a játékuk során szívesen
emlegetnek. A sakk elővigyázatosságra tanítja meg a gyerekeket, hogy
az egész sakktáblát tartsák szem előtt, de óvatosságra is megtanítja
a játékosokat, hogy ne kapkodják el az egyes lépéseiket. Fontos
szabály: hogy ne csüggedjenek, ha pillanatnyilag rosszul állnak a
dolgaik, reménykedjenek egy jó lépésben.
Ez a sportág is, - mint tapasztaljuk a mindennapi tanítás során,-
haladnia kell a korral, ami a trendi, itt a sakkban is megjelenik.
Érdekes történetek, híres sakkozók élete és lépéseinek bemutatása,
mind az óra anyaga, hiszen a sakk is, mint oly sok más: az életre
kell, hogy neveljen. A sakk az a játék, amelyik a
legtöbb fejlődést hozza az emberi elmére.
2021~22-es tanévtől iskolánk tanulói közül közel 50 fő vesz részt
hétről hétre a sakkoktatáson. Kezdő, haladó csoportban tanulják a
lépéseket és 2023 januárjától tehetséggondozó programban 8 tanuló
vesz részt.
Nagyon tehetségesek a csoport tagjai –mondta Attila bácsi, ahogy
a gyerekek hívják oktatójukat. A vele való beszélgetés kapcsán
tapasztaltam a munkája iránti szeretetet, mérhetetlen lelkesedést,
ahogy egy-egy gyerekről, annak lépesiről beszélt, örömet az arcán,
csillogást a szemében. Most már érthető a gyerekek ragaszkodása,
elismerésük tudása, oktatása iránt. Tanítani, nevelni, oktatni csak
szívvel, lélekkel lehet és kell. Tanár, diák és a sakkszeretet: mind
ez a három kell, hogy sikert érjenek el. Meg is lett az eredménye,
mert február 24-én Szolnokon a Vármegyei Diákolimpián, ahol közül
120 fő mérte össze tudását – 2 csapatunk indult és a Lados Dénes,
Ács-André Barnabás, André Balázs, André Máté I. helyezést ért el.
A megszerezhető 24 pontból 22 pontot gyűjtöttek, így ők a június
7-9-ig Szombathelyen megrendezésre kerülő országos döntőn mérhetik
össze tudásukat.
A másik csapatunk Gyulavári Belián, Agócs-Bódis Csongor,
Kóczián Olivér, Varga Kornél 13 pontot gyűjtöttek, mellyel a
3. helyezést érték el.
Egyéni versenyben az 1. korcsoportban, ahol 1-2. osztályosok
versenyeztek André Máté 6 pontból 6 pontot szerzett, így
I. helyezést ért el. A 2. korcsoportból André Balázs 3.
helyezett lett. Mindketten bejutottak az országos döntőbe,
melyet április 27-én rendeznek Budapesten.
Gratulálunk a versenyzőknek és oktatójuknak. Jó felkészülést,
megfontolt lépéseket és sikeres szereplést kívánunk.
„A
sakkról egyszer azt mondták, hogy nem elég rá egy egész élet, hogy
valaki teljesen kiismerje magát benne; de ez az élet hibája, nem a
sakké.”/ William Ewart Napier, amerikai sakkmester/

|