Kazinczy Ferenc öröksége: a szép magyar beszéd
„A magyar
nyelv tanítására különös gond fordítandó, hisz ez tartja fenn a
nemzeti jellemet.” – Kazinczy Ferenc gondolata figyelmeztetés, mely
mind a mai napig érvényes.
Tanítók, tanárok, színészek, bemondók és még sorolhatnám azon
foglalkozások sorát, akiknek nagyon fontos szerep jut nyelvünk
művelésében, mert a nyelv adja kezünkbe a világot. 60 éve, 1960-ban
Péchy Blanka színművésznő kezdeményezésére indult el a Kazinczyról
elnevezett Szép magyar beszéd verseny. „Szép magyar beszédnek”
nevezte el az azóta évente megrendezésre kerülő Kazinczy-versenyt –
mert ő azt mondta: szépen és okosan kell beszélni. Péchy Blanka
eredeti elgondolása az volt, hogy
okos
gondolatokat jól megfogalmazott szövegekben
szólaltassanak meg a versenyzők. Péchy Blanka úgy maradt
meg emlékezetünkben, mint a magyar beszédkultúra nagy apostola.
Valósággal megmozgatta az országot. A Kazinczy-alapítvány nyomán a
diákok, tanárok, színészek, rádióbemondók fogtak össze, hogy
nyelvüket védelmezzék, hogy a magyar beszédkultúra fejlődjön. Péchy
Blanka nevét mindenki ismeri, alakja, élete, tevékenysége a
legnemesebb cselekedet: tenni a honért mindhalálig. Ő valóban
vallotta Kazinczy elvét: A nyelv nem az enyém, nem a tiéd, hanem az
édes mienk.
Tudjuk, hogy a nyelv művelésére legjobb mód az olvasás, az
olvasottak közös megvitatása. Minden olvasó egyben beszélgetőtárs
is. A beszélgetők meghallgatják és kimondják azokat a gondolatokat,
amelyek az elolvasott könyv kapcsán őket foglalkoztatják. Minél
többet megtudunk az olvasás által, annál inkább fel tudunk készülni
a világ kihívásaira. Minél többet olvas valaki, annál több új
kifejezést ismer meg, ezzel pedig a szókincse gyarapodik.
A
gazdag szókincs minden helyzetben képes kisegíteni, önbizalmat ad,
és növeli az önbecsülést is. Minden elolvasott könyv
megtanítja az olvasót jobban összpontosítani. Amikor egy
könyvet olvasunk, a teljes figyelem középpontjába a történet kerül,
amiben egy szempillantás alatt elmerülünk.
„Olvasónak lenni annyit jelent, hogy sosem leszel magányos és soha
nem fogsz unatkozni.”- mondta Joanne Harris.
Mi, akik január 29-én a városi könyvtárban részesei voltunk a Szép
magyar beszéd iskolai fordulójának elmondhatjuk,
hogy a versenyzőknek köszönhetően nem voltunk magányosak, hiszen
nyomon követhettük Rumini kalandjait, részesei lehettünk a természet
ébredésének, magunk előtt láttuk a lámpagyújtogatót, megtudtuk, hogy
mikor kezdjük meg a gyerekek zenei nevelését, bőrünkön éreztük az
őszi kellemes, lágy szellőt, képzeletben jártunk a grundon,
hallhattuk József Attila Osvát Ernő szerkesztőhöz írt drámai
levelét, sok mindent megtudtunk a macskáról, mely mindenkit
megmosolyogtatott. Mindig nagyon fontos a szövegválasztás. Az a jó
szöveg, amelyet az olvasó maga választ és azzal azonosulni is tud.
A Kazinczy Ferencről elnevezett Szép magyar beszéd iskolai
fordulóján tanulóink az évfordulónak, Kazinczy örökségének és Péchy
Blanka kezdeményezésének méltán tisztelegtek.
A verseny előtt Gyóni Petra Kazinczy díjas volt tanulónkat
hallhatták a versenyzők, aki olvasásával mintát adott, hogyan kell
egy szöveget jól olvasni. A jó olvasó nem az írót keresi a műben,
hanem saját magát. S a műnek, ha valóban mű, annyi jelentése van,
ahány olvasója. Ezért kimeríthetetlen – mondta Tőzsér Árpád érdemes
művész.
A szabadon választott szövegek után az 5.
és 6. osztályosok Szabó Magda: Álarcosbál, sikeres lányregényből egy
izgalmas részt olvastak, melyből megtudtuk, ha nem tanulunk,
kitesszük magunkat annak, hogy nem értjük meg ezt a gyönyörű
világot. Tehát minden embernek nagyon fontos a tanulás, A 7. és 8.
osztályosok Fekete István: Lutra regényének egy részletét olvasták,
melyben egy téli vadászat nehézségeiről hallhattunk.
Az 5. osztályos tanulóink arcára az izgalom piros pírt csalt, hiszen
ők először mérették meg magukat e nemes versenyen. Jó volt látni az
ismerős arcokat, akik már alsós tagozatos korukban részesei voltak
az Aranyszáj szépolvasó versenynek és most a felső tagozaton
folytatták a versenyen való részvételt. Régi és sok új versenyző
mérte össze olvasását ezen a délutánon. Bízunk benne, hogy e verseny
által minél több tanulónk kap kedvet majd az olvasáshoz és a
versenyen való részvételhez. A végzős tanulóink a sok éves
megmérettetésnek köszönhetően kevésbé izgultak, jó volt ismét
hallani őket, tapasztalhattuk, hogy az évek során mennyit fejlődtek.
Az általuk választott szövegek hozzájuk méltók volt, szóltak a
továbbtanulás gondolatáról, III. Béla királyunk újratemetéséről, és
egy vívódó költőnk lelki tusáról.
33 versenyző, megannyi változatos szöveg, előadásmód, hangnem. E
délutánon, amíg a versenyzőket hallgattuk, úgy éreztük Kazinczy
szavai érvényt szereztek:
A nyelv
olyan, mint az ég a maga egymásba futó színeinek gyönyörű játékával.
A zsűri döntése alapján a következő helyezések születtek:
5. osztály győztesei:
I. Kókai Dóra
II. Hoffer Zsófia
III. Kim Maria
6. osztály helyezettjei:
I. Papp Eszter
II. Varga Noémi
III. Görbe Bálint
7. osztály nyertesei:
I. Csomor Kincső
II. Kaszab Ákos és Tűzkő Tímea
III. Banka Nóra és Bódis Jázmin
8. osztály győztesei:
I. Nagy Maja
II. Juhász Maja
III. Gunics Bettina és Molnár Eszter
A verseny
résztvevői oklevélben, a győztesek könyvjutalomban részesültek.
Köszönetünket fejezzük ki a Városi Könyvtár dolgozóinak, hogy ez
évben is helyet adtak e nemes versenynek és a versenyzők
megvendégeléséért.
Az évfolyamok győztesei képviselik iskolánkat a területi fordulón.
Gratulálunk a győzteseknek és a felkészítésben segítő Érsekné Kácsor
Edina, Görbe Kinga és Vizi Enikő tanárnőknek. Jó felkészülést és
sikeres szereplést kívánunk minden győztesnek és tanárának.
Óh ne mondjátok azt, hogy a Könyv ma nem kell,
hogy a Könyvnél több az Élet és az Ember:
mert a Könyv is Élet, és él, mint az ember –
így él: emberben könyv, s a Könyvben az Ember.
/Babits Mihály/
|