Szállj ki, lelkem, keresd meg hazámat…
Szeptember
a tanévkezdés és iskolánk névadójának ünnepe. Iskolánk életében
sokéves hagyomány, az iskola névadójához kapcsolódó ünnepi
megemlékezés Rá emlékeztünk koszorúzási ünnepségünkkel az iskolánk
falán elhelyezett domborművénél, mely méltó lett a nagy magyar
emlékeihez. Korának különleges és kivételes embere volt ő,
tetteivel, emberségével, a ránk hagyott alkotásaival, hazája iránti
szeretetével. Bejárta Európát, szárnyalt, repült a megvalósítandó
feladatok között, mint ahogy Babits Mihály versében megfogalmazta.
Költőnk verse kifejezi milyen széleskörű, tenni akaró ember volt ő.
Széchenyi István korában a hazaszeretet a legnagyobb gondolatok
egyike volt, amely a reformkor súlyos gondjai miatt ott égett minden
magyar szívében. Hazánkat szeretni sokféleképpen lehetett, volt, aki
szóval, de akadt olyan is, aki tetteivel tűnt ki. Mi elődeinktől
tanulhatunk, költőktől, íróktól, a hazáért tevékenykedő igaz
magyaroktól. Büszkék lehetünk hazánk gyönyörű értékeire, magyar
anyanyelvünkre, azokra a hősökre, akik egy igaz ügyért, hazánk
fejlődésért, fennmaradásáért. a múltban életüket áldozták. A
hazaszeretet, a magyarság, a hazáért való tenni akarás egy ember
névéhez fűződik és ez nem más, mint Széchenyi István.
A mai nap nemcsak mi ünnepeltük névadónk születésnapját, hanem más
intézmények is, amelyek ugyanolyan méltósággal viselik ezt a nevet,
mint mi. Ő nekünk példakép, de bízunk benne, hogy köztünk is élnek
olyan emberek, akik Széchenyi nyomdokaiba lépnek, szebbé, jobbá
próbálják tenni hazánkat. Tisztelettel adózunk ezért gróf Széchenyi
István előtt.
Szállj ki, lelkem, keresd meg hazámat!
Oly hazáról álmodtam én hajdan,
mely nem ismer se kardot, se vámot
s mint maga a lélek, oszthatatlan.
Álmodj, lelkem, álmodjad hazámat,
mely nem szorul fegyverre, se vértre,
mert nem holt rög, hanem élő lélek.
Galamb álom! s rókák rágtak érte:
odu-féltő kapzsi szenvedélyek.
Az én álmom sohse legyen róka!
Az én tanyám' magassága védje!
Lelkem madár, tág egek lakója,
noha mindig visszajár fészkébe…
– Babits Mihály versét a 7. osztályos diákoktól hallottuk.
Ez évben
iskolánk gyermekszervezete a hagyományt folytatva gróf Széchenyi
István születésnapja alkalmából „Kiművelt emberfők sokaságában
rejlik a nemzet igazi ereje” címmel ünnepi beszédíró pályázatot
hirdetett 7 - 8. osztályos tanulók részére.
A formai és tartalmi követelményeket legjobban kialakító tanulók a
tantárgyi dicséret mellett ez évben a Jászárokszállási Széchenyi
István Általános Iskola Diákjaiért Alapítvány támogatásából
jutalomban részesültek.
Széchenyi István szellemiségével azonosuló, a mai kor gyermekének
követendő példát adó pályázatok közül a nyertes ünnepi beszédet
Kovács Anna 8. c osztályos tanuló készítette, melyhez gratulálunk,
és az olvasókkal szeretnénk megosztani a nyertes pályázatot, mely
iskolánk koszorúzási ünnepségén hangzott el.
Most mi
jövünk!
Tisztelt ünneplő közönség, kedves diáktársaim!
Ma
emlékezünk iskolánk névadójára, aki 226 éve született.
Ennek ellenére, gróf Széchenyi István még mindig köztünk van és
próbálja ösztönözni a magyart, hogy tegyen, hogy alkosson!
Széchenyi így fogalmazott a Por és sár című művében:
„Az emberi
nemnek hivatása nem rontás, pusztítás, megsemmisítés, hanem hogy
munkáljon, alkosson, teremtsen.”
Mára már
sajnos kevesen vannak azok a nagy emberek, kik önzetlenül, hatalmas
dolgokat visznek véghez, akik életüket áldozzák hazánk jólétéért.
Persze voltak és lesznek is, akik változásokat akarnak és tesznek is
érte; megszabadítanak minket a rabláncoktól, a társadalom, a
beilleszkedés láncaitól, melyek miatt oly messzinek tűnhet a
szabadság, az édes, melengető napfény és a szabad,
befolyásolhatatlan gondolkodás. Szerencsére Magyarország már teljes,
szabad, fejlett és igaz állam, hála az olyan hazafiaknak, mint
Petőfi, Kossuth és nem utolsósorban Széchenyi.
A gróf 1791-ben született Bécsben egy nemesi család sarjaként. Már
apja is próbálta új dolgokkal gazdagítani a társadalmat,
megalapította a Magyar Nemzeti Múzeumot, meg akarta tartani a
hagyományokat, melyek időről időre vándoroltak kószán a történelmi
korok között. Talán ilyenkor mondhatnánk azt: nem esett messze az
alma a fájától.
Azonban most emeljük ki „a legnagyobb magyart”. Mit tett értünk?
Miket tett az akkor élő emberekért? Miért említik a
történelemkönyvek, és szüleink miért mesélnek róla? Újított.
Változásokat hozott. Fejlesztette a gazdaságot, áttörte az akkori
szabályokat, szembeszállt a régi rendszerrel, és arra a szintre
emelte az országot, mind kulturálisan, mind a magyar társadalom
rétegződésével, mint Anglia, Németország, Ausztria; azt akarta
hinni, Magyarország lesz, nem pedig volt. Széchenyi programjában
végig az ország modernizációját célozta. 1825-ben 1 évi jövedelmét
ajánlotta fel a Tudományos Akadémia létrehozására. Nemzeti Kaszinót
alapított. A lótenyésztés és lóversenyzés beindításán is dolgozott.
Nevéhez fűződik a Tisza és a Vaskapu szabályozása. A gőzhajózás
beindítása, a Lánchíd felépítése, városrendezési tervek.
Kívánatosnak tartotta a jobbágyság megszüntetését is, követelte a
törvény előtti jogegyenlőséget, a közteherviselést, a mezőgazdaság
fejlesztését, a közlekedési feltételek javítását, a tudomány és a
műveltségi szint emelését.
Széchenyi az egész nép boldogulását kereste.
Ifjúkorában a társadalom részévé vált, mégis örökké különbözött az
átlagemberektől: szívében halvány szikraként kezdett élni az
egységes magyar nemzetért való vágy, vére dobogása buzdította, hogy
harcoljon mind szellemileg, mind fizikailag is szülőhazájáért.
Gondolta volna gyermekként, hogy miket fog tenni? Halálakor eszébe
jutott, hogy a jövő emlékezni fog rá? Az ösztönei arra késztették,
higgyen abban, amit eltervezett. És mi, a ma élő emberek, hogyan
értékeljük ezt? Fontos, hogy építsünk! Ne romboljunk! Ne hagyjuk,
hogy az általa teremtett hazánk visszasüllyedjen oda, ahonnan
indult. Fontos, hogy ne féljünk! Néha úgy érezzük, hogy a
kétségbeesés sziklaszirtjének pereméről lenézve a végtelen
mélységbe, nem látunk semmit. Talán ha megfordulnánk, akkor a fény,
ami a szikla túloldalán van, elérne minket; talán ha felé nyújtjuk a
kezünket, akkor ujjainknak a félelemtől való bizsergése alábbhagyna
és lágyan simítaná végig a gyenge ragyogás, mi a reménységet
szimbolizálja.
Magyar polgárként azt javaslom minden magyarnak, hogy közösen
tegyünk nemzetünk, anyanyelvünk fennmaradásáért és hagyományaink
megőrzéséért, diákként pedig társaimnak, hogy ne hagyjuk veszni a
magyar értékeket, ne hagyjuk el szülőhazánkat, sőt, áldozzunk érte,
mert most mi jövünk! – hangzott Kovács Anna mindenkihez szóló
intelme.
E tanévtől hagyományt szeretnénk teremteni, hogy iskolánk
névadójának ünnepségekor az első osztályos tanulók egy széchenyis
kitűzőt vehetnek át. Az ünnepségen Bobák Tiborné intézményvezető és
Kis-Simonné Goda Éva szmk vezető adta át az első osztályos tanító
néniknek és az osztály képviselőinek. Ezt a jelvényt iskolai
rendezvényeken, versenyeken, büszkén viseljétek, mely jelképezi az
iskolánkhoz tartozást, legyetek rá büszkék, hogy széchenyis diákok
lettetek- adta tanácsul Kissné Eszes Szilva a diákönkormányzat
elnöke.
Röpülj lelkem, keresd meg hazámat!
Enyhe dombsor, lankatag magyar föld!
S az a róna túl, már a nagy-alföld
Szemhatártól, ahol a nap támad.
Röpülj lelkem, röpüld át hazámat!
Szemhatártól-szemhatárig, s újra
Merre emléked, a halk selyempók
vonja szálát, szállj a rónán túlra.
/Babits Mihály/

|