Mások, máshogy
„A gyermek
olyan, mint egy pillangó a szélben, néhány magasabbra tud repülni,
mint mások, de mindegyik a legjobb tudása szerint repül. Miért is
hasonlítanád össze őket? Mindegyik más, mindegyik különleges,
mindegyik gyönyörű. Ez mindannyiunk egyik legfőbb motivációja: hogy
úgy fogadjanak el minket, ahogy vagyunk.” /Oravecz
Nóra/
Az életben sok csoda van, de a legnagyobb, mikor egy gyermek
megszületik. A szülő benne látja a jövőt, érte dolgozik, érte tesz
meg mindent. Ám ha valami, valahol nem jól működik, a szülő
elkeseredik, kudarc kudarcot ér és egyre fokozódik az elkeseredés. A
vizsgálatok alapján megérkezik a szakértői vélemény, hogy mely
területeken mutatkozik meg az elmaradás, ki és hogyan tudja ezt
fejleszteni. Egy gyerek nagy feladat, nemcsak a szülőnek, de a
pedagógusnak is.
Különös délutánra voltunk hivatalosak április 12-én a Petőfi
Művelődési Ház nagytermébe, ahol 4 településről hatodik osztályos
beilleszkedési, tanulási és magatartásproblémás, sajátos nevelési
igényű és enyhe értelmi fogyatékos tanulók 8 csapata mérte össze
tudását, ügyességét a 200 éve született Arany Jánosnak tisztelegve a
Toldiból, csapatonként 4-4 fővel.
Előzetes feladat volt a csapatoknak, hogy csapatnevet válasszanak
maguknak, készítsék el a táblájukat, mely kapcsolódik a Toldi
korához.
A délután a lovagok korát idézte, hiszen a főszereplőnk, Toldi
Miklósnak is a nagy álma volt, hogy beálljon a hadba és sikeres
bajvívó legyen. Régen a lovagok fizetségül aranytallért kaptak, a
délután folyamán ezt idézve minden csapat igyekezett minél több
aranytallért begyűjteni, hogy ezzel bizonyítsa rátermettségét.
A feladatok előtt, ráhangolódásként Balogh Péter 6. a osztályos
tanuló idézett a Toldiból.
„Ez volt ám
az ember, ha kellett a gáton,
Nem terem ma párja hetedhét országon.”
Első
feladatként a Toldi előhangjából a hiányzó magánhangzókat kellett
pótolni.
„Hé,
paraszt! Melyik út megyen itt Budára?”
Mindjárt
meg is tudtuk, hogy ki volt az, aki a legtovábbig bírta tartani a
rudat, valamint a csapat másik fele közül ki célzott a
legpontosabban a malomkővel.
„Repül a
nehéz kő: ki tudja hol áll meg?”
Ezután a
csapatoknak az útja a nádas felé vezetett, ahol elefántlábak
segítségével tudtak csak átjutni. A nádas élővilágával is
megismerkedtek a gyerekek, mert egy képzeletbeli tóból szívószálak
segítségével csak a vízben élő állatokat kellett felszippantani és a
gyűjtőtálba tenni.
„Mert
alighogy Miklóst a bika meglátta,
Rémitőt sikkantott és a port kapálta.”
E
feladatnál a csapatok két tagja egy titkosírást fejtett meg, melyben
megtudták azt a hét fontos tevékenységet, amire szükség volt, hogy
valaki lovaggá váljon. Tudnia kellett lovagolni, úszni, nyilazni,
vívni, sakkozni, verselni és vadászni. A csapat másik két tagja
szóelemzésben bizonyította tudását, melynek megfejtése a bikaviadal
lett.
„Felvette a
vasat lába mellől Bence:
Hát nem vas-darab volt, hanem vasszelence…”
Toldi
Miklós egy kis vasszelencében gyűjtögette az aranytallérjait, amiből
a lovagi felszerelést szerette volna megvenni. Ennek a kulcsait
kellett megtalálniuk a gyerekeknek, melyek a kukoricás ládába voltak
elrejtve.
„Vett is
amit kívánt: pajzst, szépet, nagyot:
Vett sisakot, páncélt, hét tollú buzogányt…”
Toldi
csatára készült a cseh vitézzel, így pajzsot és sodronyinget
vásárolt, melyet a gyerekeknek kellett elkészíteniük. Toldi
sodronyingje öt karikából fűzött lánc volt, ezt kellett elkészíteni
és felaggatni az ingre, míg a pajzsot a szétdarabolt kép alapján
készítették a csapattagok.
A verseny végére a mérkőzés maradt, hiszen a kellő eszközöket
elkészítették a csapatok. Az utasításoknak megfelelően egy-egy
testrészt kellett megfogniuk a versenyzőknek magukon, majd a
játékvezető gyors utasításának megfelelően a „vitézt”, mely a
játékban a babzsák volt. A leggyorsabb lett az a vitéz, aki legyőzte
a csehet.
Az értékelés előtt a gyereket az Iskolakonyha jóvoltából uzsonna és
ital várta, köszönjük a gyerekek nevében. Köszönetünket fejezzük ki
a Jászberényi Tankerületnek a vetélkedőhöz nyújtott anyagi
támogatást, valamint Gergely Zoltán polgármester úrnak és a
művelődési ház dolgozóinak, a helyszín biztosításáért. A jutalmakat
Ócsai Gábornak, iskolánk egykori tanulójának köszönjük.
Külön köszönetünket fejezzük ki Jászfelsőszentgyörgy,
Jászszentandrás, Jászberény település fejlesztő pedagógusainak, akik
felkészítették és lehetőséget adtak a gyerekeknek a játékos
megmérettetésre, valamint iskolánk gyógypedagógiai munkaközösségének
tagjainak: Bobák Béla, Gulyásné Kerekes Krisztina, Fodor Katalin,
Kissné Eszes Szilvia, Barta Judit, Dókáné Pádár Judit, és Támbáné
Szabó Máriának, akik ötleteikkel hozzájárultak e felejthetetlen
délutánhoz. A délután látottak alapján, bízunk, hogy ebből a
kezdeményezésből hagyomány lesz. Ezen a délutánon elmondhatjuk, hogy
teljesült Galileo Galilei gondolata: „A gyerek feje nem edény, amit
meg kell tölteni, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani.”
A játék végén nagy volt az öröm, hiszen iskolánk csapata a Toldi
segédei megszerezték az első helyett, a csapat tagjai: Barócsi
Beatrix, Ördög Dávid, Demény Péter és Tóth Tamás. Gratulálunk a
sikerhez.
A délután folyamán a sok játékos feladatnak köszönhetően gyerekek
nem vették észre, hogy mennyit tanultak, hiszen fejlődött a
figyelmük, a koncentrációjuk, az egyensúlyérzékük, az önfegyelmük,
és szükség volt csapatmunkára. Ők mások voltak, velük másként
dolgoztak a szakemberek, de ezt mi szemlélők nem vettük észre, és ez
volt a fontos.
„Akkor jó a
világ, ha jó benne gyereknek lenni.”
/Véghelyi Balázs/
|